Bez kategorii

OJCIEC MAKSYMILIAN KOLBE – PATRON OAZY

Począwszy od oazy żywego Kościoła roku 1971 r., a więc roku beatyfikacji ojca Maksymiliana Kolbe, ten nowy Błogosławiony czczony jest jako szczególny patron zarówno oazy, jak i Ruchu Żywego Kościoła.

Dzieło oazy inspirowane jest przez duchowość ojca Maksymiliana, szczególnie przez jego ideę oddania się Niepokalanej. Znajdowało to już swój wyraz w oazach dzieci Bożych oraz w oazach Niepokalanej. Obecnie jeszcze wyraźniej widzimy, jak bardzo idee i wartości reprezentowane przez ojca Kolbe są również centralnymi ideami i wartościami Ruchu Żywego Kościoła.

Ojciec Maksymilian ukazuje się jako żywy i wymowny symbol oraz wcielenie tych postaw, nad wyrobieniem których koncentruje się praca wychowawcza w oazach. W sposób szczególny jest on żywą oazą ilustracją do słów II Soboru Watykańskiego, które w ten sposób streszczają powołanie życiowe ludzkiej osoby: ,,Człowiek będąc jedynym na ziemi stworzeniem, którego Bóg chciał dla niego samego, nie może odnaleźć się w pełni inaczej, jak tylko poprzez bezinteresowny dar z siebie samego” (KDK 24 c).

Ojciec Kolbe powinien więc we wszystkich oazach być ukazany jako wzór osobowy. Jego opiece i orędownictwu należy też polecić dzieło oazy.

Aktualne idee przewodnie życia i działania ojca Maksymiliana Kolbe

  1. Problemem numer jeden współczesnej cywilizacji, który staje się coraz bardziej aktualny w naszych, polskich warunkach, jest wzrastająca postawa konsumpcyjna wraz z praktycznym materializmem, z równoczesnym zagubieniem wartości osoby, która w myśl określenia konstytucji Gaudium et spes ,,nie może odnaleźć się w pełni inaczej, jak tylko poprzez bezinteresowny dar z samego siebie” (KDK 24 c).
    Na tle tej sytuacji o. Maksymilian ukazuje się dzisiejszemu światu jako niesłychanie wymowny symbol i przykład oddania siebie Bogu i ludziom przez Niepokalaną, jako przykład postawy będącej antytezą postawy konsumpcyjnej. Całe życie o. Maksymiliana zakończone wspaniałym akordem końcowym w Oświęcimiu jest oddaniem siebie Niepokalanej, a wraz z nią i przez nią Chrystusowi i braciom.
    W tym aspekcie należałoby ukazać o. Maksymiliana jako wzór do naśladowania i jako świętego naszych czasów.
  1. Natchnieniem idei oraz dzieła i życia o. Maksymiliana jest spojrzenie na Maryję w aspekcie tajemnicy jej osoby oddanej całkowicie Bogu, będącej ,,szczytem miłości stworzenia do Stwórcy”.
    Należałoby, idąc za inspiracją o. Kolbego, ukazywać wielką aktualność takiego spojrzenia na Maryję w świetle zagrożeń współczesnej cywilizacji.
    Z tym łączy się podkreślenie w kulcie maryjnym praktyki bezgranicznego oddania siebie jako istotnej i wszystko w sobie integrującej. W ten sposób o. Maksymilian postawił kult maryjny jakby w samym sercu chrześcijańskiego życia i problematyki współczesnego świata, jest to bowiem ujęcie jak najbardziej odpowiadające najgłębszej tajemnicy osoby ukazanej poprzez cytowane powyżej słowa konstytucji Gaudium et spes.
  1. Palącym problemem katolicyzmu polskiego jest istniejący rozdźwięk pomiędzy życiem religijnym, a życiem etycznym, pomiędzy kultem maryjnym, a poziomem moralności. Także tutaj o. Maksymilian Kolbe ukazuje się jako nauczyciel i przewodnik ogromnie aktualny. Położył on bowiem w nabożeństwie maryjnym akcent nie tyle na uczucie, co na wolę. Oddać się Niepokalanej oznacza praktycznie dążyć do zrównania w życiu codziennym swojej woli z wolą Niepokalanej (w=W). Unikał o. Maksymilian także niebezpieczeństwa kwietyzmu w swoim w życiu religijnym, wskazując ciągle na konieczność działania apostolskiego w charakterze narzędzia w ręku Niepokalanej. Propagowanie kultu maryjnego w duchu o. Maksymiliana mogłoby więc się stać lekarstwem na różne niedomagania naszego życia religijnego.
  2. Drogowskazem dla współczesnego człowieka może stać się również stosunek o. Maksymiliana do postępu i środków techniki współczesnej. Szalony postęp możliwości technicznych niewprzęgniętych jednak w służbę wyższych wartości, ale będący na usługach postawy używania, stanowi bowiem tragedię i zagrożenie współczesnej ludzkości.
    O. Maksymilian ukazał nam postawę jak najbardziej pozytywną wobec zdobyczy wiedzy i techniki, równocześnie jednak środki te potrafił oddać na służbę Bożą i ludzkiej osoby oddanej Bogu na wzór Niepokalanej i w ten sposób odnajdującej w pełni siebie. Jedynie droga wskazana przez o. Maksymiliana może rozwiązać wewnętrzny dramat dzisiejszej cywilizacji technicznej. Jest to droga osobistego ubóstwa w połączeniu z bogactwem środków używanych dla chwały Boga i zbawienia ludzi.
  3. Wreszcie o. Maksymilian wskazuje drogę do właściwego rozwiązania antynomii pomiędzy kwietyzmem, a aktywizmem w działalności duszpasterskiej i apostolskiej. Wpadnięcie w jedną z tych skrajności zawsze zagraża naszej postawie wobec świata. O. Maksymilian jest nauczycielem ,,dobrej roboty” w naszej pracy apostolskiej, równocześnie zaś podkreśla, że ostatecznie owoc naszych wysiłków podejmowanych dla zbawienia bliźnich zależy od stopnia zaangażowania wewnętrznego i nadprzyrodzonego wyrażającego się w modlitwie, ascezie i ofiarnej służbie.

Powyższe idee przewodnie życia i dzieła o. Maksymiliana ukazują jego świętość jako charyzmat dla Kościoła na dziś i na.

(Tekst w całości pochodzi z: ks. Franciszek Blachnicki ,,Co to jest OAZA” s. 51-54 -tekst poprzedzał kanonizację o. Maksymiliana Kolbe w 1982 r., gdy został ogłoszony świętym.)

Może cię zainteresować

    Nasza strona korzysta z plików cookies. Czytaj więcej
    Akceptuj